معلمی از زوایه ای دیگر...

اللَّهُمَّ وَ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ؛ خدایا مرا در راهی خرج کن که مرا برای آن آفریدی

معلمی از زوایه ای دیگر...

اللَّهُمَّ وَ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ؛ خدایا مرا در راهی خرج کن که مرا برای آن آفریدی

معلمی از زوایه ای دیگر...

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

نحوه مواجهه با سبک زندگی دیجیتال

دوشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۴:۰۰ ب.ظ

تکنولوژی واقعا هیجان‌برانگیز است، اما در حال حاضر ما را به مسیری هدایت می‌کند که دوست نداریم برویم. ما هم‌اکنون به روشی جدید برای "تنها بودن" در عین این‌که با هم هستیم عادت کرده‌ایم. 

آنچه که در فضای مجازی اتفاق افتاده است تغییر تکنیکی نیست، بلکه یک شیوه جدید زندگی شکل گرفته که زندگی دیجیتالی است. بنابر‌این آن چیزی که در سال‌های اخیر رخ داده و بازخوردهای آن تاکنون ادامه داشته یک فضایی است که در امتداد فرهنگ و جوامع انسانی قرار دارد و بر بستر فناوری اطلاعات شکل گرفته است. 

 

در حال حاضر زندگی انسان‌ها در این فضا توسعه پیدا کرده و بر حال و آینده زندگی مردم تاثیرگذار است و اثرات آن در دنیای واقعی احساس می‏شود که بر این اساس نظام‌های جدید و تنظیم مقررات قانونی لازم است. در این میان مفاهیمی چون اشتغال، رفاه و سلامت در فضای مجازی تعاریف واحدی برای‌مان ندارند و برداشت‌های متعددی در این حوزه وجود دارد چرا که هنوز فضای مجازی را به‌عنوان عرصه جدید زندگی برای خودمان تعریف نکرده‌ایم. 

 

بنابراین ما در ایام گذار قرار داریم که نه کاملاً دیجیتالیزه شده‌ایم که روش‌های سنتی را از یاد ببریم و نه کاملاً سنتی هستیم که نتوانیم با ابزارهای دیجیتال کار کنیم از این رو وظیفه‌ای بسیار حساس در ایجاد تعاریف واحد، استانداردها، الگوها و غیره داریم. در حقیقت تجربه نشان داده است در مواقعی که از یک فناوری عقب مانده‌ایم ناچار به تبعیت بلند‌مدت از استانداردهای دیکته شده کشورهای پیشرو در آن فناوری خواهیم بود، لذا باید تمهیدات ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده شود. 

 

در کشور ما 40 ارگان متولی فضای مجازی در ابعاد مختلف وجود دارد که برخی از آن‌ها اقدامات یکدیگر را یا نقض می‌کنند و یا قبول ندارند که خوشبختانه پس از تشکیل شورای‌ عالی فضای مجازی قرار است این شورا به‌عنوان نقطه کانونی این تصمیم‌گیران عمل کند. به همین خاطر امیدواریم این شورا با ارائه مدل موزون توسعه فضای مجازی کشور، از پیشرفت کاریکاتوری فعلی آن جلوگیری کند. 

  • حمید صدیق

رقابت اپلیکیشن موبایل با رسانه های سنتی

دوشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۵۰ ب.ظ

شاید بزودی دیگر انسان حقیقی، کم اهمیت تر از انسان مجازی باشد و شاید پوشیدنی ها و وسایلی که به اینترنت متصل نباشند کم کم ارزشی نخواهند داشت اینها واقعیت هایی از آینده خواهد بود که مسیر تحقق آن را می توان لمس کرد.

 جولای 2012 یک زمان تاریخی برای اینترنت است. برای اینکه IPV6 آمد. IPV6 در واقع سه ممیز چهار ضرب در ده به توان 38 است تقریبا شبیه عدد کردولیوم که عدد بسیار بزرگی است و تعداد آی پی های موجود جهان سه ممیز چهار ضرب در ده به توان 38 شد و این معنایش این است که Diviceها دیگر در آن فضای وب نیستند. Diviceها در موبایل شماست، در لیوان شماست، در خودکار شماست، در کارت شناسایی شماست. اینجاست که آن صحنه فراگیر کامپیوتری اتفاق می افتد که می گویند Diviceها مثل ذرات الکتریسیته در فضا پخش می شود. این به آن معناست که ذرات آموزش مثل ذرات الکتریسیته در فضا پخش می شود. وقتی ما از یادگیری در حال حرکت در آموزش الکترونیک صحبت می کنیم یعنی آموزش همیشه با ما همراه است. وقتی که آموزش در محیط موبایل و یا در محیط IPهایی که به اینترنت وصل می شود، می آید، این محیط برای ما فضایی را فراهم می کند که یادگیری را از نشستن در یک موقعیت خاص، تبدیل به یادگیری در حال راه رفتن می کند، تبدیل یادگیری در حال نشستن می کند، تبدیل به یادگیری در حال رانندگی می کند. و یادگیری دامنه اش همه عرصه خواب نبودن ما را شامل می شود.

وضعیت رشد حرکت از رسانه های سنتی همچون تلویزیون به اپلیکیشن های موبایلی هم در آمریکا خود یک هشدار برای ایرانیان است چرا که در چند روز آینده الگویی برای ما خواهد بود.

amrica


شهروندان آمریکایی‌، علاقه زیادی به تماشای تلویزیون دارند. شبکه‌های تلویزیونی رایگان و کابلی انبوه با برنامه‌های بسیار متنوعشان که همه سلیقه‌های را پوشش می‌دهد، باعث شده است که هر آمریکایی، در هر روز، دقایق زیادی را صرف تماشای تلویزیون کند.




اما به گواه اعداد و ارقام شرکت Flurry حالا دیگر رسانه سنتی تلویزیون، در مقابل دنیای اپلیکیشن‌های موبایل کم آورده است و برای اولین بار میزان زمان صرف شده پای اپلیکیشن‌ها، بیشتر از زمان تماشای تلویزیون آمریکایی‌ها شده است.


بر این اساس، هر آمریکایی به طور متوسط در هر روز ۱۹۸ دقیقه را صرف اپلیکیشن‌ها می‌کند، در صورتی که ۱۶۸ دقیقه تلویزیون تماشا می‌کند.

چشم انداز:اینها ما را به این نتیجه می‌رسانند که محتواسازان باید به سمت انتشار محتوا از طرق اپ بروند.


شاید در ایران که فروش محتوای متنی یا چندرسانه‌ای هنوز جا نیفتاده است، این موضوع تنها از نظر بُرد رسانه‌ای اهمیت داشته باشد. اما چیزی که مسلم است که رسانه‌های سنتی، نه‌تنها در آمریکا، بلکه در دیگر نقاط دنیا هم، جدا دیگر یارای مقابله با اپلیکیشن‌های موبایل‌ها و تبلت‌ها را ندارند.



  • حمید صدیق

این اتفاق که از اوایل سال ۱۳۹۴ رخ داد با چنان سرعتی صورت گرفت که به «مهاجرت ایرانیان به تلگرام» مشهور شد، این پدیده نادر که طبق آخرین آمار ظرف همین چند ماهه گذشته ۱۳ میلیون ایرانی را به تلگرام کشانده است، چنان ترافیکی را به سرورهای نرم افزار تلگرام منتقل نمود که سبب قطع فعالیت این نرم افزار در بعضی از ایام می شد و کاربران با پیامهایی این چنینی مواجه می شدند که تلگرام ضمن عذر خواهی از آنان عنوان می کرد به دلیل ترافیک بالای کشور ایران در سرور تلگرام امکان برخی قعالیتها مثل ارسال عکس هم اکنون وجود ندارد و تلگرام در حال تلاش برای رفع مشکل و ایجاد مبستر مناسب برای ترافیک بالای ایرانیان در نرم افزار است!


برخی در این میان بر این باور بودند که نرم افزار روسی تلگرام از آنجا که توسط یک جوان روس ساخته شده و در این کشور مدیریت می شود از لحاظ امنیت خطرر کمتری نسبت به وایبر و واتساپ و ... دارد و یک نررم افزار جاسوسی محسوب نمی شود غافل از این که اصل ماجرا چیز دیگری است.



سازنده و مدیر نرم افزار تلگرام کیست؟

مدیر سایت تلگرام پاول دروف بوده که مدیر سابق شبکه اجتماعی وی‌کی(بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا بعد از فیسبوک) می باشد که به زاکربرگ روسی و یا زاکربرگ دوم معروف است، جالب آنکه این شبکه ضد اجتماعی جزء سایت های محبوب در سرزمین‌های اشغالی و در میان صهیونیست هاست.

  • حمید صدیق

صدور حکم انتصاب اعضای شورای‌عالی فضای مجازی در دوره جدید از سوی رهبر معظم انقلاب و دیدار اخیر با رئیس و اعضای شورا، امیدها را در دید کارشناسان و ناظران این حوزه برای احیا و نقش‌آفرینی دوباره این شورا زنده کرد. اما این حکم فارغ از محورهای اعلام شده، دارای زوایایی بود که شاید از دید بسیاری از کارشناسان دیده نشده باشد.

1.        اهمیت حوزه فرصت های فضای مجازی

سراسر حکم رهبر معظم انقلاب و سخنرانی ایشان در دیدار با اعضای شورا، نشان می‌دهد که ما برای استفاده از فرصت‌های این فضا غفلت کرده‌ایم و بدون فوت وقت، نیاز داریم که این غفلت و انفعال را کنار گذاشته و فعالانه در این حوزه حضور داشته باشیم
 
شاید صحیح‌تر آن باشد که پیش‌بینی و طراحی درباره چالش‌های آینده را به دست به گریبان شدن با چالش‌های امروز ترجیح بدهیم و برای آینده نزدیک برنامه‌ریزی کنیم. آینده‌ای که قرار است «اینترنت اشیاء» در آن حرف اول را بزند و «همراه شدن فناوری» (Mobility) دغدغه اصلی یک جامعه باشد.

2.       نگرانی رهبر معظم انقلاب از فوت وقت و حالت انفعال فعلی

تاکید معظم له بر ضرورت خروج از انفعال تاکیدی مکرر در فرمایشات ایشان است که شاید ابتکار و خلاقیت و قدر شناسی زمان فعلی برای اقدامات فوری از اهم واجبات برای خروج از این انفعال است.و قطعا تشکیلات های انقلابی اولی در اقدام و فرمان بری از منویات ایشان هستند.

  1. رصد و پیش بینی و آینده نگری دو رکن برنامه ریزی و طراحی موفق

توجه به مسئله شنخت وقایع اتفاقیه و شرایط نگرشی و رفتاری مخاطب و همچنین آینده فناوری های در دسترس و توجه به مدیریت فرهنگی با آینده نگری پیش از ورود فناوری های وارداتی به کشور شاید از اهم واجبات کنترل فرصت ها و تهدیدهای پیش روی این میدان جنگ نرم باشد.

  1. حمایت از اعضای حقیقی و مساعدت ایشان در وظایف محوله رهبری

با وجود اعضای دولتی و حقوقی اضافه کردن عنصر جدید حقیقی دکتر عاملی به اعضای شورا و همچنین حذف یکی از اعضا به این معنا خواهد بود که اولا ضرورت توجه به ارتباط با بدنه مردمی از سوی اعضای حقیقی و پل ارتباطی این اعضا میان مردم و شورای عالی در نخست و در گام بعد نگاه مطالبه گری از متولیان امر یعنی دولتی ها در اجرای منویات و ماموریت های موظف از سوی رهبری می بایستی بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد لذا حمایت ویزه از اعضای حقیقی و همراهی و مساعدت ایشان در انجام این وظیفه خطیر به تحقق اهداف رهبری منجر خواهد شد.

  1. نظام تعلیم و تربیت(اموزش و پرورش)عضو جدید و راهبردی شورا !

اضافه شدن شخصیت حقوقی «وزیر آموزش و پرورش» باعث خواهد شد تا موضوعات آموزشی همچون توسعه سواد دیجیتال و سواد رسانه ای  و اقدامات دانش پایه و دانش بنیان و البته روشنگری در همان عنفوان کودکی و  نوجوانی و در زمان تحصیل دوران مدرسه بیش از گذشته و فراتر از اقدامات فعلی مورد عنایت مسئولین قرار بگیرد. . گرچه دولتی ها مایل بودند با اضافه شدن «وزیر ورزش و جوانان» به جمع اعضای حقوقی، تیم خود را 10 نفره بکنند و برای رسیدن به این هدف اقدامات جدی هم انجام دادند، اما این‌طور که پیداست از دید رهبر معظم انقلاب اهمیت حووزه تعلیم و تربیت بسیاز مهم تر است. و اینجا وظیفه خطیری بر دوش تشکل های انقلابی و تربیتی برای تحقق این امر رهبری می باشد.

  1. و اما نقشه راه جمهوری اسلامی ایران از کلام رهبری 

ارتقای جمهوری اسلامی ایران به قدرت سایبری در طراز قدرت‌های تأثیرگذار جهانی

  • حمید صدیق