معلمی از زوایه ای دیگر...

اللَّهُمَّ وَ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ؛ خدایا مرا در راهی خرج کن که مرا برای آن آفریدی

معلمی از زوایه ای دیگر...

اللَّهُمَّ وَ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ؛ خدایا مرا در راهی خرج کن که مرا برای آن آفریدی

معلمی از زوایه ای دیگر...

نحوه مواجهه با سبک زندگی دیجیتال

دوشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۴:۰۰ ب.ظ

تکنولوژی واقعا هیجان‌برانگیز است، اما در حال حاضر ما را به مسیری هدایت می‌کند که دوست نداریم برویم. ما هم‌اکنون به روشی جدید برای "تنها بودن" در عین این‌که با هم هستیم عادت کرده‌ایم. 

آنچه که در فضای مجازی اتفاق افتاده است تغییر تکنیکی نیست، بلکه یک شیوه جدید زندگی شکل گرفته که زندگی دیجیتالی است. بنابر‌این آن چیزی که در سال‌های اخیر رخ داده و بازخوردهای آن تاکنون ادامه داشته یک فضایی است که در امتداد فرهنگ و جوامع انسانی قرار دارد و بر بستر فناوری اطلاعات شکل گرفته است. 

 

در حال حاضر زندگی انسان‌ها در این فضا توسعه پیدا کرده و بر حال و آینده زندگی مردم تاثیرگذار است و اثرات آن در دنیای واقعی احساس می‏شود که بر این اساس نظام‌های جدید و تنظیم مقررات قانونی لازم است. در این میان مفاهیمی چون اشتغال، رفاه و سلامت در فضای مجازی تعاریف واحدی برای‌مان ندارند و برداشت‌های متعددی در این حوزه وجود دارد چرا که هنوز فضای مجازی را به‌عنوان عرصه جدید زندگی برای خودمان تعریف نکرده‌ایم. 

 

بنابراین ما در ایام گذار قرار داریم که نه کاملاً دیجیتالیزه شده‌ایم که روش‌های سنتی را از یاد ببریم و نه کاملاً سنتی هستیم که نتوانیم با ابزارهای دیجیتال کار کنیم از این رو وظیفه‌ای بسیار حساس در ایجاد تعاریف واحد، استانداردها، الگوها و غیره داریم. در حقیقت تجربه نشان داده است در مواقعی که از یک فناوری عقب مانده‌ایم ناچار به تبعیت بلند‌مدت از استانداردهای دیکته شده کشورهای پیشرو در آن فناوری خواهیم بود، لذا باید تمهیدات ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده شود. 

 

در کشور ما 40 ارگان متولی فضای مجازی در ابعاد مختلف وجود دارد که برخی از آن‌ها اقدامات یکدیگر را یا نقض می‌کنند و یا قبول ندارند که خوشبختانه پس از تشکیل شورای‌ عالی فضای مجازی قرار است این شورا به‌عنوان نقطه کانونی این تصمیم‌گیران عمل کند. به همین خاطر امیدواریم این شورا با ارائه مدل موزون توسعه فضای مجازی کشور، از پیشرفت کاریکاتوری فعلی آن جلوگیری کند. 

  • حمید صدیق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی