معلمی از زوایه ای دیگر...

اللَّهُمَّ وَ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ؛ خدایا مرا در راهی خرج کن که مرا برای آن آفریدی

معلمی از زوایه ای دیگر...

اللَّهُمَّ وَ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ؛ خدایا مرا در راهی خرج کن که مرا برای آن آفریدی

معلمی از زوایه ای دیگر...

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

آیا 14 میلیارد پکت اطلاعات ما "عفن" است؟

شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۴۳ ب.ظ

اینکه بعد از گزارش اسنودن از دزدی یکماهه از ایران اون هم به حجم 14 میلیارد پکت هنوز با با ساده اندیشی تنها به دنبال توسعه بدون پیوست فرهنگی و و ملاحظات امنیتی هستیم بسیار نگران کننده است اینکه وزیر ارتباطات وعده اتصال 25000 هزار روستا به شبکه اینترنت پرسرعت را عدالت دسترسی میداند اینکه دستورات قضایی به منظور عدم دسترسی به شبکه ای اجتماعی پرخطر از سوی دولت اجرا نمی شود و وعده اینترنت هوشمند . امثال وعده هایی که هیچ پشتوانه فکری و علمی ندارد و کمافی سابق این سرقت اطلاعات و سیطره دشمن روز به روز با دسترسی هایش بیشتر و بیشتر می شود نگرانم می کند.

اینکه غربی ها که به تعبیر رهبری خود پدرجد این فضاها هستند در مراقبت از نوجوانان و کودکان بیشترین قوانین و محدودیت ها و مراقبت ها را دارند تا اینجا که حضور زیر 13 سال در شبکه های اجتماعی منع شود و حتی در صورت عدم نظارت والدین بر این امر حضانت فرزند از والدین گرفته می شود چرا که مواجبت مخاطره برای فرزندشان شده اند لکن ما در پلیش فتا بسنده به شکایات می کنیم و عملیات های سازماندهی شده را به خودی خود رها کرده ایم. 

اینکه خانواده ای با شکایت و گلایه به کامرون نخست وزیر انگلیس موجبات پیگیر شدن و قانون گذاری سختگیرانه بیشتر دولت در دسترسی نوجوانان به فضاهای مجازی را موجب می شود و در مقابل اقدامات دولت خودمان بیشتر نگرانم می کند 

امروز دارند پهنای باند ما را خارج می‌کنند، ثانیاً خودشان اقرار می‌کنند بیشترین درآمدشان از فروش اطلاعات است. اطلاعات در عصر اطلاعات سرمایه اصلی است، مثل نفت در عصر نفت. در این میان ما اطلاعاتمان را به رایگان داریم می‌دهیم.

جمله ای دارند مقام معظم رهبری که در یکی از سخرانی هایشان فرمودند:زمان قاجارها وقتی نفت کشف شده بود و انگلیسها آمده بودند میخواستند نفت را ببرند، اینجا دولتمرد قاجاری میگفت ما این مادّه‌ی بدبوی عَفِن را میخواهیم چه‌کار کنیم، بگذارید بردارند ببرند!و الان هم می گویند این اطلاعات مردم عادی به چه دردشان می خورند حال آنکه با پردازش اطلاعات و تحلیل آن حکمرانی می کنند.

همان صد و خرده‌ای سال پیش در یک‌سری از شهرهای جنوبی ما مایع سیاه و بدبویی از زمین بیرون زد و باعث شده بود این شهرها خالی از سکنه شوند و مردم از آن بدشان بیاید، زندگی‌شان را مختل و زمین‌هایشان را خراب کرده بود و کوچ می‌کردند.

انگلیسی‌ها که دلشان برای دنیا می‌سوزد و هر جا ببینند مشکلی به وجود آمده است، سریع پیدایشان می‌شود تا مشکل را حل کنند! آمدند و گفتند ما مشکل شما را حل می‌کنیم. یک‌سری دستگاه آوردند و مایع سیاه را از زمین استخراج می‌کردند و با کشتی می‌بردند. مدت‌ها گذشت تا این که صدای یکی در آمد که این کار یعنی چه؟ دلسوزی هم حدی دارد، شب و روز دارند کار می‌کنند و دائم نیرو می‌فرستند. دلیلش چیست؟ چرا همین جا منهدمش نمی‌کنند و بلایی سرش نمی‌آورند؟! اینها دیدند دارد در ذهن مردم سئوال مطرح می‌شود، پول سیاهی به ما دادند و گفتند این هم پول همان روغن بدبوی سیاه فاضلابتان که داریم برایتان می‌بریم. مدت‌ها گذشت فهمیدیم این نفت است و کلی گذشت تا آن را ملی کردیم و تا امروز. همین امروز آیا هنوز ارزش نفت را می‌دانیم؟ نمی‌دانیم. چرا؟ چون داریم نفت‌فروشی می‌کنیم. انگلیسی‌ها با استعمار چه کردند؟ لغت استعمار یعنی آبادانی. اینها با اسم استعمار وارد کشورها می‌شدند و مردم روی سر اینها گل می‌ریختند. مستعمره یعنی جایی که آباد می‌شود، استعمارگر یعنی کسی که آباد می‌کند، عمران‌آور! الان هم به اسم سرویس دارند همین بلا را سر ما می‌آورند. کلمه سرویس را در نرم‌افزارهای فارسی به فارسی جستجو کردم، به این رسیدم: نوکری، چاکری! یعنی به نام نوکری وارد کشور می‌شوند و ما هم اصلاً فکر نمی‌کنیم چه دلیلی دارد به منِ ایرانی سرویس بدهد؟ بیمار ما را روی تخت بیمارستان و یک سرنگ پلاستیکی را تحریم و مریضمان را دچار مشکل کرد، بیمار یعنی کسی که همه دنیا او را خارج از جنگ می‌دانند.

  • حمید صدیق

ورودشبکه‌ های اجتماعی بیگانه ممنوع!!!

شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۳۲ ب.ظ

موسسه «فمیلی‌سیف» یک موسسه آمریکایی است و یکی از معتبرترین مؤسسات امنیت خانواده در جهان محسوب می‌شود که در خود آمریکا هم مستقر است. این موسسه می‌گوید ۸۹ درصد محتوای چت و نرم‌افزارهای اجتماعی موبایل غیراخلاقی است. یک موسسه دیگر است بنام «کاوننت آیز» که باز این موسسه آمریکایی است این موسسه می‌گوید ۶۸ درصد طلاق‌های ثبت‌شده در ۱۵۰ کشور دنیا به خاطر ارتباط یکی از طرفین با جنس مخالف از طریق شبکه‌های‌اجتماعی بوده است. به قول حضرت آقا این‌هایی که پدرجد ما در این مسائل محسوب می‌شوند الآن درمانده‌اند؛ یعنی الآن در آمریکا اگر خانواده‌ای اجازه بدهد فرزند زیر سیزده سالش وارد شبکه‌های‌اجتماعی بشود دستگاه قضایی و دولت و حکومت آن بچه را از خانواده می‌گیرد؛ و عنوان می‌کند که شما صلاحیت بزرگ کردن آن را ندارید. سایت‌های شبکه‌اجتماعی در آمریکا برای افراد زیر ۱۳ سال ممنوع است. در انگلستان چند روز پیش کامرون مصاحبه کرد که من اگر رأی بیاورم جلوی فعالیت شبکه‌های‌اجتماعی در انگلیس را خواهم گرفت. در کشور لائیک ترکیه اردوغان هم چند ماه پیش در انتخاباتی که برگزار شد گفت اگر به من رأی بدهید جلوی این شبکه‌های‌اجتماعی را می‌گیرم؛ و بعد پانزده درصد هم بیشتر رأی می‌آورد. این‌ها مستنداتش در همین فضای اینترنت قابل‌دسترسی است.


شبکه‌های مجازی بستر فساد را مهیا کرده‌اند


الآن مطالبه خانواده‌ها این است که فرزندانشان را از این شبکه‌های‌اجتماعی نجات بدهند. این شبکه‌ها به‌شدت وقت بچه‌ها را تلف می‌کند. من نگاه کردم حداقل هشت گزارش بین‌المللی در رابطه با تأثیر شبکه‌های‌اجتماعی بر افرادی که از آن استفاده می‌کنند از دانشگاه‌های چین و روسیه و کره و ژاپن گرفته تا دانشگاه‌های فرانسه و آلمان و انگلیس و کانادا و آمریکا وجود دارد که می‌گویند افرادی که از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند دچار آسیب‌هایی ازجمله انزوا و گوشه‌گیری می‌شوند. می‌گویند افرادی که وارد این شبکه‌ها می‌توانند در کمتر از یک ماه دچار انزوا و گوشه‌گیری می‌شوند. دچار آسیب‌های روانی و احساسی می‌شوند. الآن شما بحث ازدواج را می‌خواهید بررسی کنید و اینکه چرا سرانه ازدواج در کشور پائین آمده بروید دلیلش را در شبکه‌های مجازی جستجو کنید. به هر آقاپسری که می‌گویی چرا ازدواج نمی‌کنی؟ می‌گوید یک دختر سالم به من نشان بده و یا به هر دختری که می‌گویی چرا ازدواج نمی‌کنی می‌گوید یک مرد به من نشان بده، مردها همه خائن هستند. خوب این‌ها از کجا آمده است. شبکه‌های مجازی بستر فساد را مهیا کرده‌اند یعنی الآن در شبکه‌های‌اجتماعی به‌راحتی می‌توان به بدترین محتواها دسترسی پیدا کرد. خوب ببینید چه بلایی سر آن پسر و دختری که با این محتوا سروکار پیدا می‌کند خواهد آمد.


هیچ دولت عاقلی سر منافع ملی‌اش تعارف نمی‌کند

کامرون نخست‌وزیر انگلستان چند وقت پیش اعلام کرد بررسی‌ها نشان می‌دهند شبکه‌های‌اجتماعی و اینترنت، همان اندازه که برای افراد زیر ۱۸ سال زیان‌بار هستند برای بالای هیجده سال نیز زیان‌بار هستند. درنتیجه در انگلستان اینترنت خانواده پسند را اعمال کردند و جالب است که بدانیم بیش از ۷۰ درصد محتوای اینترنت را فیلتر کرده‌اند. هیچ‌کس سر منافع ملی‌اش تعارف نمی‌کند. ولی در کشور ما متأسفانه این‌گونه نیست. در بررسی‌ای که درباره نحوه برخورد کشورها با این موضوع داشتم مشاهده کردم که مثلاً کره جنوبی بااینکه با آمریکایی‌ها دوست است، شبکه‌اجتماعی آمریکایی را به کشورش راه نداده است. کره شبکه‌اجتماعی «لاین» را راه‌اندازی کرد، جمعیت این کشور ۵۰ میلیون نفر است الآن تعداد اعضای لاین ۴۰۰ میلیون نفر است، یعنی توانسته فرهنگ خودش را به کشورهای دیگر ازجمله ایران صادر بکند. یا تانگو برای کشور ژاپن است. چند برابر جمعیت ژاپن عضو دارد. واتس‌آپ و اینستاگرام آمریکایی است و فقط ده درصد افرادی که در آن فعال هستند آمریکایی‌اند. تلگرام برای رئیس کنگره صهیونیست‌های روسیه و آلمان است. وایبر برای اسرائیل است.


یعنی هر کشوری آمده برای خودش یک شبکه‌اجتماعی راه انداخته و مردم خودش را وارد شبکه‌اجتماعی خودش کرده است؛ و معلوم است که هیچ آدم عاقلی اجتماع خودش را دست غریبه‌ها نمی‌دهد. حتی اوباما که رئیس‌جمهور کشوری است که لشکرکشی می‌کند به کشورهای دیگر و به‌اصطلاح دنبال این است که برای آن کشورها مثلاً آزادی به ارمغان بیاورد در شبکه ان بی سی نیوز آمریکا خبرنگار ازش می‌پرسد که دختر شما از سیزده سال رد شده و هم‌اکنون پانزده، شانزده سال سن دارد، چرا اجازه نمی‌دهید در شبکه‌اجتماعی فعال باشد؟ می‌گوید من نگران بچه‌ام هستم به خاطر همین اجازه نمی‌دهم وارد شبکه مجازی بشود؛ و حریم خصوصی‌اش نقض بشود. بعد خبرنگار می‌پرسد اگر بچه شما بخواهد با این سن کم با ماشین برود و از شهر خارج بشود، شما بیشتر نگران می‌شوید یا اینکه برود در این شبکه‌های‌اجتماعی؟ می‌گوید اگر وارد این شبکه‌ها بشود نگرانی من بیشتر است. از میشل اوباما همسر رئیس‌جمهور آمریکا می‌پرسند، می‌گوید که من به‌هیچ‌عنوان اجازه ورود به این شبکه‌ها را نمی‌دهم و اصلاً این شبکه‌ها برای ما ساخته نشده‌اند. بعد اوباما وارد یک مدرسه می‌شود و یک دانش‌آموز به او می‌گوید من می‌خواهم یک روز رئیس‌جمهور بشوم. چه‌کار بکنم؟ به او می‌گوید وارد این شبکه‌ها نشو (!)


شما ببینید غربی‌ها خودشان دارند با این قضیه برخورد می‌کنند و حتی برای افراد زیر سیزده سال سایت آن را فیلتر کرده‌اند ولی در ایران اجازه این کار داده نمی‌شود (!)

چه باید کرد؟

  • حمید صدیق

سونامی سرگرمی‌های دیجیتال در راه است

چهارشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۰۲ ب.ظ

ه گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، این روزها عنوان می‌شود در مواجهه با مسئله مهم سهم زندگی مجازی نوجوانان و جوانان، دچار انفعال هستیم.


امروز ما در مقابل سرویس‌ها و خدماتی هستیم که با غفلت مان در طراحی و ارائه محتوا برای فراغت جوانان و نوجوانان به سادگی و با جذابیت بالا، فراغت آنها را نه تنها پر کرده‌اند بلکه سر ریز نیز کرده‌اند.

و عملا جدایی ایشا ناز این گجت های دیجیتال غیر ممکن شده است.


حمید صدیق‌میرزایی کارشناس فضای مجازی و فناوری‌های نوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: شاید یکی از بزنگاه‌های اصلی در حوزه تابستان و مسئله فراغت، پرداختن بیش از اندازه و خارج از برنامه‌ریزی به بحث بازی رایانه‌ای و فضای مجازی باشد؛ البته موضوع درگیری با فضای مجازی فقط در تابستان مطرح نیست لیکن توجه بیشتر به این موضوع در تابستان، به دلیل تعطیلی سیستم آموزشی کشور و فرصت‌های خالی و فراغت‌های بدون برنامه‌ریزی است که منجر به انحراف در پر کردن آن شده است.


وی ادامه داد: ابتدا باید بررسی کرد در حوزه فضای سرگرمی‌های دیجیتال که هم اکنون در کشور به عنوان پر طرفدارترین سرگرمی‌هاست و پُر شتاب حرکت می‌کند، چه کرده‌ایم؟ آیا به فرمایش رهبری در مواجهه فعال و رصد قبل از ورود این عرصه به داخل کشور برای آن برنامه‌ریزی کردیم؟و در مقابل برنامه ریزی دشمن در درگیری و سهم این اوقات جوان ما چیست>از بازی های دیجتای و آنلاین تا اتاق هی چت و شبکه های اجتماعی و ...


صدیق‌میرزایی با بیان اینکه عمده کارشناسان و روانشناسان در خصوص استفاده بیش از اندازه و بدون نظارت و بدون برنامه‌ریزی از فضای مجازی هشدار داده‌اند، گفت: بر اساس نتایج یک پیمایش، اصلی‌ترین نگرش به فضای مجازی در داخل کشور، نگرش تفریحی، فراغتی و گفت‌وگو و چت بوده است، یعنی همان که بیشترین ضرر را از اتلاف وقت گرانبهای نوجوان باهوش ایرانی به بار می‌آورد.و نتایجی جز اعتیادهای زیان بار جسمی و روانی و چنین بیش از 106 آسیب که در ادامه به برخی از ایشان اشاره خواهیم کرد.


وی افزود: در تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده در بین 68 قومی که در آمریکا زندگی می‌کنند، نشان می‌دهد ایرانی‌ها بالاترین متوسط سطح سواد را دارند و این نشان دهنده همان حس علاقه به دانش است و شاید با نگاه خوش بینانه می‌توان گفت این هیجان کسب علم و دانش و فرصت‌های اجتماعی بودن که برای ایرانیان اجتماعی بسیار جذابیت دارد،زمینه رشد بی سابقه حضور در شبکه های ضد اجتماعی را فراهم کرده است شاید بپرسید چرا ضداجتماعی پاسخ خیلی واضح است طبق نتایج نحقیقاتی برترین دانشگاه های دنیا از مهمترین و شاخض ترین ویژگی این شبکه های منزوی شدن کاربر است و قطعا شبکه ای که به انزوای محوری منجر شود قطعا اجتماعی نیست!

  • حمید صدیق

استحاله‌ هویت جوانان ایرانی در فضای مجازی

چهارشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۳۲ ب.ظ


یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در پی توسعه‌ی سریع جوامع ایجاد می‌شود، تضادهای فرهنگی جامعه‌ی مد نظر با ابزار و دستاوردهای توسعه است. در این میان، بدیهی است با سرعت گرفتن رشد توسعه، این تضادها به شکل برجسته‌تری نمایان می‌شوند و آسیب بیشتری را متوجه آن جامعه می‌کنند. از همین روست که جوامع در حال توسعه، همواره در کنار بهره‌گیری از فواید تغییر ساختار اجتماعی و اقتصادی، با تبعات ناشی از تغییرات فرهنگی ناشی از این پیشرفت سریع دست‌وپنجه نرم می‌کنند. از سوی دیگر، در دنیای کنونی ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرعت توسعه‌ی صنعتی و علمی آن‌چنان از فراهم آمدن زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی پیشی گرفته است که خیلی وقت‌ها به نظر می‌رسد اخلاق و ارزش‌ها در جاده‌ی توسعه زیر گرفته می‌شوند.


فروپاشی نظام‌های اخلاقی در جامعه‌ اما به معنای در دست داشتن ابزار علم بی‌تعهد است. ورود اینترنت و گسترش لحظه‌ای کاربران اینترنتی، بدون فراهم آمدن زیرساخت‌های فرهنگی لازم، به مثابه‌ی شمارش معکوس بمبی در میان ارزش‌ها، باورها و هنجارهای ملی‌مذهبی و در یک کلمه «سبک زندگی» ماست. البته این تکنولوژی، خدمات بسیاری را برای ما فراهم می‌آورد و بسیاری از امور را برایمان تسهیل می‌کند و باید اذعان داشت در دنیای امروزی نمی‌توان از این تکنولوژی چشم‌پوشی کرد.

مطابق گزارش اتحادیه‌ی‎ جهانی‎ مخابرات،‎ کشور ما از نظر بهره‌مندی از اینترنت، در بین 187 کشور جهان، رتبه‌ی 87 را دارد که بر اساس طبقه‌بندی اتحادیه‌ی جهانی مخابرات، جزء کشورهای متوسط به شمار می‌رود. همچنین 35 درصد استفاده‌کنندگان اینترنت را قشر جوان تشکیل می‌دهند و میانگین زمان صرف‌شده برای اینترنت 52 دقیقه در هفته است.

از سوی دیگر، شبکه‌های دوست‌یابی در کشور ما به سرعت در میان جوانان ایرانی محبوب شده است و ایرانی‌ها رتبه‌ی سوم را در این شبکه‌ها کسب کرده‌اند.

  • حمید صدیق