معلمی از زوایه ای دیگر...

اللَّهُمَّ وَ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ؛ خدایا مرا در راهی خرج کن که مرا برای آن آفریدی

معلمی از زوایه ای دیگر...

اللَّهُمَّ وَ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ؛ خدایا مرا در راهی خرج کن که مرا برای آن آفریدی

معلمی از زوایه ای دیگر...

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

پنجره های مجازی مصداق های نفوذ فرهنگی

چهارشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۴، ۰۲:۴۶ ب.ظ

این روزها با امضای توافق بین ایران و غرب، زمزمه های "برجامی" از هر محفل سیاسی و غیرسیاسی به گوش می رسد. برخی تحلیل گران سیاسی و اقتصادی مدعی اند، باید پا را از "برجام" فراتر گذاشت و به دوران پسابرجام نگریست. دورانی که حالا پیش روی ملت و مسئولان است و در همین ایام است که می توان "اعتماد غربی"ها را سنجید.


رهبر معظم انقلاب نیز با تشریح این شرایط در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران با بیان اینکه نفوذ فرهنگی-سیاسی خطرناکتر از نفوذ اقتصادی-امنیتی است، خاطرنشان کردند: دشمن به امید واهی پایان یافتن انقلاب، در فکر نفوذ به‌خصوص نفوذ سیاسی – فرهنگی است که شناخت توطئه‌های دشمن، تقویت و استحکام روحیه انقلابی و حرکت مستمر به‌سمت تحقق آرمان‌ها این هدف را ناکام خواهد گذاشت.

مقام معظم رهبری، در حالی نفوذ فرهنگی را خطرناک توصیف می کنند این روزها فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را می توان یکی از اصلی ترین بسترهای نفوذ فرهنگی برشمرد. فضایی که حالا دیگر چندان هم مجازی نیست و با هویت حقیقی کاربرانش گره خورده است.

اما چه زمانی فضای مجازی، مصداق نفوذ فرهنگی می شوند؟!

در این بین یک سوال به وجود می آید و آن این که براستی چه زمانی فضای مجازی مصداق نفوذ فرهنگی می شود؟ آیا صرف حضور در این فضا، شبکه های اجتماعی و بهره گیری از تکنولوژی یعنی نفوذ فرهنگی؟!

  • حمید صدیق