معلمی از زوایه ای دیگر...

اللَّهُمَّ وَ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ؛ خدایا مرا در راهی خرج کن که مرا برای آن آفریدی

معلمی از زوایه ای دیگر...

اللَّهُمَّ وَ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ؛ خدایا مرا در راهی خرج کن که مرا برای آن آفریدی

معلمی از زوایه ای دیگر...

صدور حکم انتصاب اعضای شورای‌عالی فضای مجازی در دوره جدید از سوی رهبر معظم انقلاب و دیدار اخیر با رئیس و اعضای شورا، امیدها را در دید کارشناسان و ناظران این حوزه برای احیا و نقش‌آفرینی دوباره این شورا زنده کرد. اما این حکم فارغ از محورهای اعلام شده، دارای زوایایی بود که شاید از دید بسیاری از کارشناسان دیده نشده باشد.

1.        اهمیت حوزه فرصت های فضای مجازی

سراسر حکم رهبر معظم انقلاب و سخنرانی ایشان در دیدار با اعضای شورا، نشان می‌دهد که ما برای استفاده از فرصت‌های این فضا غفلت کرده‌ایم و بدون فوت وقت، نیاز داریم که این غفلت و انفعال را کنار گذاشته و فعالانه در این حوزه حضور داشته باشیم
 
شاید صحیح‌تر آن باشد که پیش‌بینی و طراحی درباره چالش‌های آینده را به دست به گریبان شدن با چالش‌های امروز ترجیح بدهیم و برای آینده نزدیک برنامه‌ریزی کنیم. آینده‌ای که قرار است «اینترنت اشیاء» در آن حرف اول را بزند و «همراه شدن فناوری» (Mobility) دغدغه اصلی یک جامعه باشد.

2.       نگرانی رهبر معظم انقلاب از فوت وقت و حالت انفعال فعلی

تاکید معظم له بر ضرورت خروج از انفعال تاکیدی مکرر در فرمایشات ایشان است که شاید ابتکار و خلاقیت و قدر شناسی زمان فعلی برای اقدامات فوری از اهم واجبات برای خروج از این انفعال است.و قطعا تشکیلات های انقلابی اولی در اقدام و فرمان بری از منویات ایشان هستند.

  1. رصد و پیش بینی و آینده نگری دو رکن برنامه ریزی و طراحی موفق

توجه به مسئله شنخت وقایع اتفاقیه و شرایط نگرشی و رفتاری مخاطب و همچنین آینده فناوری های در دسترس و توجه به مدیریت فرهنگی با آینده نگری پیش از ورود فناوری های وارداتی به کشور شاید از اهم واجبات کنترل فرصت ها و تهدیدهای پیش روی این میدان جنگ نرم باشد.

  1. حمایت از اعضای حقیقی و مساعدت ایشان در وظایف محوله رهبری

با وجود اعضای دولتی و حقوقی اضافه کردن عنصر جدید حقیقی دکتر عاملی به اعضای شورا و همچنین حذف یکی از اعضا به این معنا خواهد بود که اولا ضرورت توجه به ارتباط با بدنه مردمی از سوی اعضای حقیقی و پل ارتباطی این اعضا میان مردم و شورای عالی در نخست و در گام بعد نگاه مطالبه گری از متولیان امر یعنی دولتی ها در اجرای منویات و ماموریت های موظف از سوی رهبری می بایستی بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد لذا حمایت ویزه از اعضای حقیقی و همراهی و مساعدت ایشان در انجام این وظیفه خطیر به تحقق اهداف رهبری منجر خواهد شد.

  1. نظام تعلیم و تربیت(اموزش و پرورش)عضو جدید و راهبردی شورا !

اضافه شدن شخصیت حقوقی «وزیر آموزش و پرورش» باعث خواهد شد تا موضوعات آموزشی همچون توسعه سواد دیجیتال و سواد رسانه ای  و اقدامات دانش پایه و دانش بنیان و البته روشنگری در همان عنفوان کودکی و  نوجوانی و در زمان تحصیل دوران مدرسه بیش از گذشته و فراتر از اقدامات فعلی مورد عنایت مسئولین قرار بگیرد. . گرچه دولتی ها مایل بودند با اضافه شدن «وزیر ورزش و جوانان» به جمع اعضای حقوقی، تیم خود را 10 نفره بکنند و برای رسیدن به این هدف اقدامات جدی هم انجام دادند، اما این‌طور که پیداست از دید رهبر معظم انقلاب اهمیت حووزه تعلیم و تربیت بسیاز مهم تر است. و اینجا وظیفه خطیری بر دوش تشکل های انقلابی و تربیتی برای تحقق این امر رهبری می باشد.

  1. و اما نقشه راه جمهوری اسلامی ایران از کلام رهبری 

ارتقای جمهوری اسلامی ایران به قدرت سایبری در طراز قدرت‌های تأثیرگذار جهانی

  • حمید صدیق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی