معلمی از زوایه ای دیگر...

اللَّهُمَّ وَ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ؛ خدایا مرا در راهی خرج کن که مرا برای آن آفریدی

معلمی از زوایه ای دیگر...

اللَّهُمَّ وَ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ؛ خدایا مرا در راهی خرج کن که مرا برای آن آفریدی

معلمی از زوایه ای دیگر...

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

این خیلی ناخوشاینداست که فرزند شما معتاد به استفاده افراطی از فضای مجازی و بازی های دیجیتال شود...فرد مبتلا به اعتیاد قدرت توقف در فعالیتی که برای او مضر می باشد را ندارد!حال با وجود آنکه عواقب منفی شدیدی در انتظار او باشد؟

و البته حق با والدین است که نگران چنین فرزندانی باشند...

بر اساس یک نظرسنجی توسط مرکز مدیا نیمی از نوجوانان زیر 13 ساعت اظهار به اعتیاد به موبایل های هوشمند می کنند و همچنین 59 درصد از والدین احساس می کنند فرزندان ایشان معتاد به رسانه های نوین شده اند.

با این حال اگر چه انجمن روانپزشکی آمریکا "اختلال در بازی های اینترنتی" را به عنوان "یک بیماری ویژه "مورد  شناسایی  قرار داده است لکن در اعتیاد به فناوری های جدید ارتباطاتی در بین کارشناسان اختلاف نظر میباشد.

در افراد مبتلا به اعتیاد به فضای مجازی اختلال در دیگر بخش های زندگی و همچنین عدم تعادل و رژیم صحیح در استفاده از فضای مجازی به چشم میخورد.

امروزه به جهت گسترش شبکه مصرف کننده کودکان و نوجوانان در استفاده از ابزارهایی همچون تلفن هوشمند نرگانی های شبکه والدین و مربیان رو به افزایش می باشد .

برای مدیریت بهره برداری از فضای مجازی بصورت صحیح و سالم و همچنین ممانعت از اعتیاد فرزندان به این فضای پرجاذبه این امکان پیشگیری وجود دارد تا وادلین با  گفتگوی با فرزندان در موزد چگونگی استفاده صحیح از فضای مجازی و همچنین بعنوان اصل تربیتی الگوبرداری اصلاح رفتار خود والدین در استفاده منظم و مدیریت شده از تلفن های هوشمند کمک جدی به فرزندان خود کرده باشند.همچنین وضع و اجرای قانون های دقیق در زمان بندی استفاده از سرویس های جدید همچون بازی های تحت موبایل و ...معین نمودن میزان زمان استفاده در طول هفته ،  نیز کمک شایانی به تنظیم رژیم صحیح استفاده سالم از فضای مجازی خواهد نمود.

موراد زیر می تواند به اصلاح و تنظیم عادات صحیح و بهره برداری سالم از رسانه ها و فضای مجازی در خانواده کمک بارزی نماید:

1.        وضع قانون برای تنظیم زمان و مکان های ممنوع جهت استفاده از رسانه ها و ابزارهای دیجیتال همچون میز ناهار و شام و اتاق خواب و حین رانندگی و یا زمان های ممنوع همچون یکساعت قبل از استراحت و یا بلافاصله بعد از خواب و با میهمانی های خانوادگی و ...

2.         انجام فعالیت های مشترک خانوادگی همچون پیاده روی خانوادگی در پارک نزدیک منزل و یا بازی های گروهی همچون اجرای پانتومیم و ...

3.        مشارکت و همراهی با کودکان در استفاده از رسانه ها همچون بازی های رایانه ای و آموزش عملی در حین استفاده از ابزارها در کنترل زمان و شیوه نگاه نقدانه به محتوای رسانه ای آن

4.        نزدیک به 75 درصد از نوجوانان در استفاده  و پاسخ به پیام های شبکه های اجتماعی احساس فشار روانی دارند ،حال آنکه هر پیام و متن ارسالی حساتی و ضروری نمی باشد، گفتگوی در مورد ترک عادت در استفاده پیوسته و  بدون مدیریت زمانی از رسانه ها با فرزندان و وضع قانون کنترل و پاسخ به پیام ها در فواصل زمانی همچون سه ساعت یکبار و یا متغیربا  تناسب به وضعیت فرد و خانواده می تواند کمک جدید در عدم اتلاف وقت و همچنین فشار روحی حاصل از ضعف برنامه زمانی در دریافت و  بارش اطلاعاتی نماید.

  • حمید صدیق