معلمی از زوایه ای دیگر...

اللَّهُمَّ وَ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ؛ خدایا مرا در راهی خرج کن که مرا برای آن آفریدی

معلمی از زوایه ای دیگر...

اللَّهُمَّ وَ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ؛ خدایا مرا در راهی خرج کن که مرا برای آن آفریدی

معلمی از زوایه ای دیگر...

به بهانه روز جهانی ارتباطات و جامع اطلاعاتی:

روز 27 اردیبهشت هر سال مصادف با 17 می سال میلادی بعنوان روز «جامعه اطلاعاتی و ارتباطات» یاد می شود که هر ساله در کشورهای جهان به منظور یادآوری قدرت اطلاعات و فن آوری ها در ساختن جامعه ای مردم محور، توسعه یافته و درخشان بر مبنای حقوق انسانی پاس داشته می شود و اینک این مجال یعنی روز جهانی ارتباطات بهانه‌ای است برای بازنگری بر فرصت ها و تهدیدهای  انقلاب اسلامی در عرصه ارتباطات نوین به ویژه بر بستر اینترنت و فضای مجازی به منظور برنامه ریزی بهتر و آینده نگرانه برای بهره برداری هر چه بیشتر و هدفمند و البته هوشمندانه از این فرصت ارزشمند.
دیگر بحث ارتباطات آنقدر گسترش یافته که موضوع دسترسی به موبایل و تلفن و اینترنت محدود نشده و در سراسر دنیا بحث از شهرهای هوشمند و اینترنت اشیاء است. رویدادهایی که شاید زمان چندان زیادی تا تجربه کردن آنها باقی نمانده باشد و زمانی نه چندان دور زندگی ما را بیش از آنچه هست به بخش فاوا گره بزنند به گونه‌ای که بررسی‌های موسسه تحقیقاتی گارتنر نشان می‌دهد تا سال 2020، بیش از 25 میلیارد وسیله مختلف در جهان از طریق خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا به شبکه‌های اطلاع‌رسانی متصل هستند.

امروز "ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟" این جمله آشنا بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب می باشد که بارها و بارها با اشکال مختلف متذکر بر فرصت ارزشمند فضای مجازی و قدرت ارتباطات مدرن برای ترویج معارف اسلامی  شده اند، قضاوت اینکه چه میزان در بهره گیری از این فرصت و شاید آزمایش آخر الزمانی موفق بوده ایم بماند برای بعد .... و فقط همین یک نکته که گلایه نائب امام زمان بلاشک بدین معنا می باشد که  بلاشک دشمن توانسته است با ابزارهای مدرن ارتباطاتی در فضای مجازی زمینه نشر افکار باطل و انحراف جوانان را فراهم نماید و این بمعنای جنگی پیچیده و فرا نرم است که در این مورد مقام معظم رهبری در دیدار چند روز گذشته نیز برای چندمین بار ئر خطاب به طلاب تهرانی فرمودند:"امروز میدان  فضای مجازی ، میدان واقعی جنگ است و روحانیون و طلاب باید مسلح و آماده، وارد عرصه‌ی مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند."

بدون شک هدف تمام امتحانات الهی سنجش میزان عزم و ایمان انسان‌ها در مواجهۀ با «استکبار» است، که موجب رشد انسان‌ها و تعالی روحی آنها می‌شود. و این‌بار نیز فضای مجازی با همۀ مختصات تازه‌ای که دارد و تغییرات گسترده‌ای که ایجاد کرده است، زمینۀ جدیدی است برای سنجش و امتحان انسان قرن 21 و بستر تازه‌ای برای تکالیف انسانی و دینی، که باید ببینیم چگونه از عهدۀ آنها برخواهیم آمد.

طبق فرمایش رهبری فرزانه انقلاب امام خامنه ای  ،امروز عرصه فضای مجازی عرصه نبردی تمام عیار با استکبار شده است و به تعبیری عرصه ی جهاد عظیم برای افسران جنگ نرم جبهه انقلاب اسلامی ایران برای غلبه بر افسران جبهه استکبار جهانی ، واین ممکن است از جمله امتحانات نهایی در آخر الزمان باشد  برای  محک نسل انقلابی تا انشالله زمینه پیروزی بر استکبار جهانی و زمینه سازی تمدن انقلاب اسلامی در عرصه جهانی فراهم آید.

و تذکرات پی در پی مقام معظم  رهبری در چند هفته گذشته بر اهمیت برنامه ریزی در حوزه جوانان و فضای مجازی این پیام را دارد که هر چه سریعتر و بدون فوت وقت بایستی از انفعال خارج شده و با پدافند و ایمن سازی مخاطب جوان در مواجهه با مخاطرات ارتباطات نوین در اینترنت زمینه نقش آفرینی افسران جنگ نرم (جوانان انقلابی)را فراهم نمود. 

  • حمید صدیق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی