معلمی از زوایه ای دیگر...

اللَّهُمَّ وَ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ؛ خدایا مرا در راهی خرج کن که مرا برای آن آفریدی

معلمی از زوایه ای دیگر...

اللَّهُمَّ وَ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ؛ خدایا مرا در راهی خرج کن که مرا برای آن آفریدی

معلمی از زوایه ای دیگر...

5+1 راهبرد ظریف برای نجات ایران مجازی

دوشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۰۴:۰۶ ب.ظ

واقعیت این است  که امروزه دیگه کشورگشایی ها و جنگ های آبی و خاکی و هوایی و فضایی به دنیای مجازی کشیده شده و اگر کشوری با غفلت یا خیانت خیلی فرقی نمیکنه از استقلال کشور مجازیش دفاع نکنه در آینده نزدیک چیزی از اون کشور باقی نخواهد ماند

با فرض اینکه به اهمیت دنیای دوم مجازی واقف هستیم و با روش های جذب و نفوذ و تاثیرگذاری در این عرصه ناآشنا نیستیم بحث اصلی و مقفول همیشه در منازعات راهکارهای اصلی مقابله و نجات کشور مجازی مان ایران است ؟

به نظر میرسد تبیین راهکار و ارائه نقشهای که بتواند مشکلات را حل کند سخت ترین مرحله هرکاری است ، و و اقعیت این است که در موضوعات اینچنین که پدیده تازه واردی ما رو شوکه میکند! و مسئولین با تمام جوانب آن  آشنا نیستند متاسفانه تنها به آسیب ها پرداخته می شود و به راهکارها کمتر اشاره می شود:

 راهکار نخست:ماهیت شناسی فضای مجازی

باید به فضای مجازی به صورت مورفولوژیک که همه اجزای یک پدیده را در نظر می‌گیرد نگاه کرد. نگاه همه جانبه به فضای مجازی موجب می‌شود با ظرفیت‌های فضای مجازی و ساخت آن آشنا شویم و ما برای مدیریت حکیمانه ی فضای مجازی به این نگاه نیاز داریم.

راهبرد دوم:راهبرد استقلال

همانطور که 22 بهمن 57 با کنارزدن استعمار آمریکایی استقلال سیاسی را برای انقلاب اسلامی ارمغان آورد امروز با تغییر معادلات جهانی برای مقابله با هجمه دشمنان مهمترین راهبرد کسب ، تثبیت و بسط استقلال مجازی است .

و اما مهمترین کار در تحقق راهبرد استقلال مستند به بند م وصیت نامه حضرت امام (ره)مطالبه گری مردم از مسئولین برای تسریع در روند کسب استقلال در فضای مجازی است.


و اما دومین قدم در کسب استقلال در فضای مجازی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات که یکی از مطالبات مهم رهبر معظم انقلاب است که بیش از 17 سال از زمان دستور راه اندازی آن گذشته است و اگرچه دولت موظف بوده است در برنامه پنجمتوسعه آن را راه اندازی کند اما کماکان به نتیجه نرسیده است .

شبکه ملی اطلاعات برخلاف باور و بازنمایی رسانه ها که امر را بر مردم مشتبه کرده اند که شبکه مای اطلاعات به معنای دیوار کشیدن بین خود و دیگر کشورهاست و ایت استقلال یعنی انخصار اطلاعات و دوری از دنیا ، باید به ایشان گفت که همانطور که در دنیای واقعی کسب استقلال به معنی قطع رابطه به کشورها نبوده و نیست و این استقلال تنها به معنای راه اندازی شبکه ای مدیریت شده و قانونمند با سرعت بیشتر و قیمت به مراتب کمتر و سلامت محتوا و قطعا امنیت بیشتر خواهد بود .


راهبرد سوم : اعتماد به متخصص های داخلی و تولید کنندگان داخلی و حمایت واقعی از ایشان است

بلاشک راه اندازی شبکه ملی اطلاعات نیازمند  کارگزارانی است از جنس خود مردم تا بتوانند با حفظ امنیت بهترین ظرفیت ها را به مردم ارائه نمایند تا بتواند جایگزین هایی با ارزش برای نمونه های خارجی باشد بلاشک همانطور که در موضوعات هسته ای پزشکی و موشکی این مهم توسط جوانان دانشمند ایرانی رقم خورده است بازهم میتواند تکرار شود.


راهبرد چهام:

راهبرد تنظیم ضوابط و قوانین روزآمد

برای داشتن فضای مجازی سالم مفید ایمن نیازمند تنظیم مقرراتی هستیم که بعنوان ابزار پیشگیری از بروز جرم جلوگیری کند و همنطور که جاده ها و ترافیک شهری و برون شهری توسط قوانین بروز راهنمایی رانندگی ایمن تر شده است این عرصه نیاز به بروز رسانی قوانینی است که سالها از تاریخ  آن گذشته و تحول های روز با آن مطابقت ندارد و مصادیق مجرمانه نوین در شبکه های اجتماعی در حال وقوع است که قوانین موجود پاسخگوی آن نیست برای مثال قانون جرایم رایانه ای که مصوب سال 88 می باشد


راهبرد پنجم :

آگاه سازی و نهضت سواد فضای مجازی 

گام دیگر هدایت و جهت دهی مصرف صحیح از فضای مجازی با آموزش عمومی و فرهنگ سازی در میان عموم مردم رقم می خورد .

موضوع مهمی که با ورود کتاب تفکر و سواد رسانه در پایه دهم در ساختار آموزش و پرورش رسمی کشور تنها زخمی شده است و اگر پیوستگی اموزشی در تمام سطوح آموزشی همچون کشورهای دیگر دنیا رقم نخورد گره ای را باز نخواهد کرد .


راهبرد نهایی :

به نظر میرسد اگرچه تمام گام های گذشته اهمیت مستقل دارند اما آنچه میتواند راه نجات از وضعیت فعلی وابستگی و استعمار مجازی ایران باشد قطعا و قطعا ابتکار در طراحی و نقشه ایران مجازی بر مبنای آینده پژوهی برای  تحقق کشور مجازی ایران است 

باید دانست در غرب فناوری وحی نمی شود ،نبایستی همیشه منتظر باشیم تا چه چیزی تولید می شود تا ما هم کاری انجام دهیم 

حرکت و بازی در نقشه طراحی شده آینده مجازی جهان که توسط غرب رقم خورده است تمام نقشه ها را به باد میدهد اینکه مسیر آینده ما اینترنت همه چیز و سرویس های ابری و هوش مصنوعی با شکل و قواره تحویل شده از غرب باشد اگر حتی راهبردهای دیگر هم رقم بخود نوع دیگری از استعمار در نقشه اصلی در حال وقوع است.

  • حمید صدیق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی